5.0
Pedagogi Bermain Berasaskan Pendekatan Kognitif Jean Piaget
5.1
Jean Piaget
Jean Piaget telah dilahirkan pada 9 Ogos 1896 di
Switzerland. Beliau merupakan ahli psikologi dalam bidang pendidikan. Beliau
telah banyak memberi tumpuan dalam bidang perkembangan kognitif kanak-kanak.
Beliau telah memberi banyak inspirasi kepada ahli-ahli psikologi selepas zaman
beliau.
5.2
Peringkat perkembangan Kognitif Piaget
Kajian Piaget mendapati
bahawa perkembangan kognitif kanak adalah berbeza dan berubah melalui empat
peringkat mengikut perubahan umur mereka. Beliau membahagikan empat peringkat
ini sebagai peringkat sensori motor, pra operasi, operasi dan operasi formal.
- Sensori motor/peringkat deria motor (0-2 tahun)
Kanak-kanak
menggunakan deria dan pergerakan fizikal sebagai saranan perkembangan kognitif
berkaitan persekitarannya iaitu dari segi pengekalan objek atau gambaran objek
di dalam memori.
- Pra-operasi (2-7 tahun)
Kanak-kanak
menggunakan minda sebagai medium pembentukan skema baharu. Mereka mewakilkan
sesuatu objek menerusi simbol atau dikenali sebagai fungsi semiotik. Kemahiran
bahasa juga akan kian meluas. Kanak-kanak akan mengalami sikap egosentrik
dimana pemahaman persekitaran mereka bersumberkan perspektif sendiri.
- Operasi konkrit (7-12 tahun)
Dalam
peringkat ini, pemikiran mereka adalah logik dan masih terikat dengan situasi
konkrit. Di samping itu, mereka akan berkebolehan untuk mengusai konsep
pemuliharaan yang terdiri daripada tiga prinsip asas iaitu prinsip identiti,
prinsip ganti rugi dan prinsip keterbalikan.
- Operasi formal (12 tahun dan ke atas)
Pemikiran
mereka lebih bersifat abstrak dan sistematik. Mereka mula berkebolehan dalam
membuat hipotesis serta egosentrik remaja akan wujud. Mereka susah menerima
pendapat orang lain dan merasa sentiasa diperhatikan sekeliling.
5.3
Permainan Kognitif
Telah
dibuktikan bahawa, permainan kognitif amat sesuai diaplikasikan, dipraktikkan
dan digunakan sebagai pendekatan pengajaran dan pembelajaran memandangkan
bermain merupakan proses belajar yang paling berkesan. Piaget pada tahun 1962 telah
mengemukakan 3 peringkat dan kategori main iaitu:
- Main Latihan (Practise Play) yang melibatkan deria motor dan penerokaan berasaskan aktiviti fizikal (6 bulan hingga 2 tahun).
- Main Simbolik (Symbolic Play) dan ia termasuk fantasi , sosiodrama, main olok-olok yang melibatkan penggunaan perwakilan mental ( 2 tahun 6 tahun).
- Main yang melibatkan aplikasi peraturan (7 tahun dan seterusnya)
Piaget, pada tahun 1962
juga telah mengklasifikasikan jenis permainan kognitif seperti berikut:
- Main Fungsian ( Functional Play)
- Main Fantasi ( Fantasy Play)
- Main Berperaturan ( Games & Rules )
- Main Konstruktif ( Constructive Play )
- Main Dramatik ( Dramatic Play )
5.3.1 Main Fungsian
Jenis permainan ini
melibatkan aktiviti yang berupa gerak balas otot. Ia mempunyai ciri-ciri
pengulangan, manipulasi dan peniruan. Kanak-kanak melakukan perkara yang
diperhatikan dan dicubanya sendiri sebagai satu penerokaan. Jelaslah, ia
memberi peluang kepada kanak-kanak berlatih secara fizikal semasa meneroka
persekitaran.
5.3.2 Main Fantasi
Dalam jenis main ini,
kanak-kanak lebih menggunakan imaginasi. Mainan ini berperanan untuk mencipta
aktiviti-aktiviti baru di luar dunia ini berasaskan imaginasi dan daya
kreativiti mereka seperti mengambil kotak untuk mewakili kereta.
5.3.3 Main Peraturan
Permainan ini lebih
bersifat formal yang melibatkan peraturan yang telah ditetapkan terlebih
dahulu. Permainan board games seperti Monopoli, Sahibba dan sebagainya
merupakan permainan berperaturan sedia ada ataupun peraturan yang dibina
sendiri oleh pasukan yang bermain. Dari segi kognitif, permainan berperaturan
ini membantu memperkembangkan kemahiran berfikir, menyelesaikan masalah,
mencari alternatif, membuat andaian dan merancang strategi di kalangan
kanak-kanak. Dari segi sosial dan emosi pula, main jenis ini membuatkan
kanak-kanak mematuhi peraturan, mengambil giliran, menghormati rakan sepasukan
dan pasukan lawan, berinteraksi dan berkomunikasi, berkompromi, bertolak ansur,
hormat-menghormati dan menerima kegagalan.
5.3.4 Main Konstruktif
Permainan yang
melibatkan pembinaan pengetahuan dan mengenali dunia dikatakan main
konstruktif. Kanak-kanak menggunakan pelbagai material untuk menghasilkan
ciptaan mengikut daya kreativiti. Antara contohnya ialah istana pasir dan memasak.
5.3.5 Main Dramatik
Ia melibatkan interaksi
verbal di antara kanak-kanak untuk melakonkan watak-watak dalam aktiviti ini.
Dua kategori main sosiodrama yang popular ialah main yang melibatkan peristiwa
harian yang benar dan realistik serta sosiodrama fantasi dan imaginasi
kanak-kanak.
5.4
Ciri – Ciri Main
5.4.1 Penglibatan
Penglibatan yang aktif
berlaku apabila kanak-kanak bermain di mana pergerakan badan memainkan peranan
yang penting dan diperlukan. Kanak-kanak menggunakan motor kasar dan juga halus.
Di samping berinteraksi dengan rakan dan persekitaran, mereka juga memanipulasi
bahan yang di main.
5.4.2 Motivasi
Intrinsik
Motivasi intrinsik
adalah motivasi atau rangsangan yang wujud dari dalam diri manusia. Maka
bermain adalah keinginan secara semula jadi dan datang dari dalam diri
kanak-kanak itu. Pada kebiasaannya, kanak-kanak bermain untuk keseronokan dan
kepuasan diri dan bukannya disebabkan oleh ganjaran luar.
5.4.3 Main Tidak Boleh
Paksa
Faktor pemaksaan tidak
sama sekali wujud dalam memilih jenis permainan, masa dan cara bermain. Ianya
harus datang dari keputusan kanak-kanak itu sendiri. Dengan cara ini,
kanak-kanak dapat meneroka cara bermain serta menjelajah alam sekeliling serta
menyesuaikan dirinya dengan persekitarannya. Peranan guru adalah untuk
menyediakan persekitaran yang memberangsangkan dengan sekatan yang paling
minima.
5.4.4 Menyeronokkan
Kanak-kanak akan
melalui proses penyesuaian diri semasa bermain dengan persekitaran, peraturan,
amalan, budaya, keperluan hidup dan lain-lain peranan yang dijangkakan. Main
sosiodrama atau simbolik seperti main doktor dan kahwin menyediakan peluang
kepada kanak membuat adaptasi dan penyesuaian yang menyeronokkan berdasarkan
budaya hidup di dalam atau luar masyarakatnya.
5.4.5 Penerokaan
Terdapat ciri
penerokaan seperti meneroka alat permainan, tempat permainan, cara
berkomunikasi dan persekitaran dalam kedua-dua jenis sosial dan kognitif.
Setiap bahan, peristiwa dan rakan merupakan pengalaman baru dan mempunyai
kelainan. Membuka dan memasang alat permainan merupakan suatu penerokaan dan
dengan ini kanak-kanak dapat mengetahui fungsi alat permainan dengan efisien.
5.4.6 Simulasi
Main merupakan suatu
bentuk simulasi jika ianya dilakukan menyerupai situasi sebenar. Lakonan yang
disediakan dengan pakaian dan peralatan yang sesuai dan mirip kepada senario
sebenar dapat memberi kefahaman dan penghayatan pelakon merasakan watak yang
dipersembahkan dan dimainkan.
No comments:
Post a Comment