USING PHYSICAL ACTIVITY TO TEACH ACADEMIC
CONTENT: A STUDY OF THE EFFECTS ON LITERACY IN HEAD START PRESCHOOLERS
1.0 PENDAHULUAN
Kajian
yang bertajuk ‘USING PHYSICAL ACTIVITY TO TEACH ACADEMIC CONTENT: A STUDY OF THE
EFFECTS ON LITERACY IN HEAD START PRESCHOOLERS’
telah dijalankan oleh Stacie M.Kirk, Coleman R.Vizcarra, Erin
C.Looney and Erik P.Kirk untuk melihat kesan peningkatan aktiviti fizikal
terhadap potensi dan kemahiran literasi
awal pada kanak-kanak prasekolah yang masih belum diterokai sepenuhnya. Dewasa
ini, hanya terdapat sedikit penyelidikan yang pernah dijalankan terhadap kanak-kanak
prasekolah untuk menentukan kesan pelajaran akademik diajar dengan aktiviti
fizikal pada literasi awal. Suatu teknik pengajaran dan pembelajaran yang
menawarkan pendekatan inovatif dan di samping tidak menjejaskan masa
instruksional perlu dibangunkan bagi mendapat kesan yang terbaik dalam bidang
literasi awal kanak-kanak.
2.0 TUJUAN KAJIAN
Tujuan
kajian ini adalah untuk melihat kesan dan impak suatu program akademik yang
mengambil masa 6 bulan, kos rendah dan diarahkan oleh guru (teacher-directed)
bagi mengajar pelajaran literasi awal kanak-kanak yang sedia wujud melalui
aktiviti fizikal. Pertumbuhan dan Pembangunan Petunjuk individu telah digunakan untuk menilai
literasi awal dan kesedaran fonologi dalam bidang aliterasi (alliteration) dan
penamaan gambar (picture naming). Hasil kajian menunjukkan peningkatan yang
ketara dalam aktiviti fizikal semasa bermain bebas dan peningkatan dalam
literasi awal (menamakan gambar dan aliterasi) berbanding dengan kumpulan
kawalan yang tidak menjalankan aktiviti fizikal.
3.0 PERSOALAN KAJIAN
3.1
Sejauh manakah kepentingan membangunkan tabiat aktiviti fizikal awal dalam
kehidupan kanak-kanak mempunyai kesan yang paling bermanfaat pada literasi awal
mereka.
3.2
Sejauh manakah penglibatan guru untuk meningkatkan tahap aktiviti fizikal
kanak-kanak dapat meningkatkan tahap penguasaan literasi awal di kalangan
kanak-kanak pra-sekolah.
4.0 SOROTON LITERATUR
Didapati
bahawa kelemahan dalam kemahiran literasi awal seperti menamakan gambar
(picture naming) dan aliterasi (alliteration) adalah paling dominan di kalangan
golongan berpendapatan rendah, kanak-kanak kulit putih (Burchinal, 2002 ,Miller
dan Votruba-Drzal 2013). Kanak-kanak yang membesar dalam kemiskinan berisiko
untuk mencapai tahap yang rendah dalam literasi dan mereka sering menjadi pelajar bermasalah pembelajaran dan akan
menjalani kelas pemulihan di sekolah rendah dan menengah (Burchinal et al
2002;. Miller dan Votruba-Drzal 2013). Telah dibuktikan bahawa kanak-kanak yang
membaca di bawah paras gred pada akhir sekolah rendah adalah mereka yang gagal
menguasai kemahiran literasi awal semasa prasekolah (Reynolds Aj et al. 2007).
5.0 KEPENTINGAN
5.1
Mekanisme yang digunakan dalam kajian ini juga turut dapat digunakan untuk
pelajar yang membentangkan masalah disiplin, dan tidak memberikan perhatian
kepada tugas akademik.
5.2
Penemuan mereka ini akan menyumbang kepada pengetahuan tentang bagaimana
literasi awal boleh diajar dalam persekitaran tadika secara efektif.
6.0 METODOLOGI
6.1
Kanak-kanak
Terdapat
sejumlah 72 kanak-kanak Afrika Amerika lingkungan umur 3.8 tahun dari bandar yang
mempunyai penduduk bertaraf sosioekonomi rendah mengambil bahagian dalam kajian
6 bulan yang dijalankan di Head Start Preschool. Dalam kedua-dua prasekolah, 99%
daripada keluarga adalah Afrika Amerika dan 95% daripada keluarga berada di
bawah garis kemiskinan.
6.2
Guru Kelas
Setiap
kelas telah dikendalikan dengan dua orang guru (seorang guru memimpin dan
seorang pembantu guru). Terdapat sejumlah empat belas guru (tujuh ketua dan
tujuh pembantu), semuanya perempuan. Terdapat sejumlah enam ketua dan enam guru
pembantu yang adalah Afrika Amerika. Tiga ketua dan tiga orang guru pembantu
yang berbangsa Afrika Amerika berada dalam bilik darjah intervensi. Tiga ketua
dan tiga orang guru penolong berbangsa Afrika Amerika berada dalam bilik darjah
kawalan (control classroom). Ada satu ketua dan seorang pembantu guru berbangsa
Caucasian berada di dalam kelas intervensi . Tujuh ketua guru mempunyai ijazah
Sarjana Muda dalam bidang pendidikan awal dengan purata 13 tahun pengalaman.
Tujuh guru pembantu mempunyai ijazah yang berkaitan pendidikan awal dengan
purata 9 tahun pengalaman. Guru-guru menandatangani borang persetujuan
dimaklumkan sebelum penyertaan.
Pelbagai
pelajaran literasi telah digunakan dalam bidang menamakan gambar (taksiran
perkembangan bahasa ekspresif), berirama (taksiran kesedaran fonologi) dan
aliterasi (penilaian phonological awareness).
7.0 ANALISIS DATA
7.1
Kemahiran Literasi Awal
Kemahiran
dan tahap penguasaan literasi awal kanak-kanak dinilai menggunakan tiga langkah
kemahiran literasi awal. Bidang menamakan gambar (penilaian perkembangan bahasa
ekspresif), berirama (penilaian kesedaran fonologi) dan aliterasi (penilaian
kesedaran fonologi dianalisis menggunakan ujian t diselaraskan, yang menyumbang
korelasi di antara kelas seterusnya menilai perubahan dalam pembolehubah ini
dari garis dasar untuk 6 bulan. Bidang menamakan gambar, berirama dan aliterasi
juga dianalisis longitudinally,
dengan menggunakan model campuran linear dengan autoregressive type 1 covariance
structure untuk ukuran membujur (longitudinally) dari masa ke masa
pelarasan bagi jantina.
7.2
Kesetiaan Guru Terhadap Program
Pelaksanaan
pengajaran aktiviti fizikal guru diukur dengan menggunakan alat pemerhatian
SOFIT. Data SOFIT dibandingkan antara penglibatan dan kawalan bilik darjah
dengan menggunakan model linear campuran pelarasan bagi umur dan jantina. Kesan
model guru kepada markah SOFIT dianalisis dengan menggunakan dua cara (kumpulan
x kekerapan) ANOVA diulangi untuk membandingkan
perubahan dalam tahap aktiviti fizikal antara dan di dalam kumpulan.
8.0 DAPATAN
8.1 Aliterasi
(huruf bunyi / dua min) bertambah baik berbanding dengan garis dasar untuk 3
dan 6 bulan pada prasekolah intervensi berbanding dengan sebarang perubahan
penting di prasekolah kawalan, menyebabkan perbezaan antara kumpulan pada 3 dan
6 bulan, p \ 0.01. Penamaan gambar (gambar dikenal pasti dengan betul dalam
seminit) dengan ketara (p \ 0.01) bertambah baik di prasekolah intervensi dari
garis dasar untuk 3 bulan dan 3-6 bulan berbanding kepada tiada perubahan
ketara pada prasekolah kawalan dari garis dasar untuk 3 atau 6 bulan, p [0.05,
menyebabkan perbezaan antara kumpulan
pada 3 dan 6 bulan, p \ 0.01 (Jadual 2). Skor yang lebih tinggi untuk aliterasi
dan penamaan gambar menunjukkan kemahiran literasi awal yang lebih besar dan
kesedaran fonologi tinggi. Tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara
prasekolah untuk bidang berirama.
8.2 Kajian
ini adalah juga telah diterima oleh guru-guru dan mereka merasakan program ini
adalah mudah untuk ditadbir, menyeronokkan dan membuat kesan kepada
pembelajaran kanak-kanak di dalam kelas.
8.3 Aktiviti
fizikal di dalam kelas telah meningkat dalam prasekolah intervensi berbanding
prasekolah kawalan. Pengkaji mendapati bahawa pematuhan kepada program yang
lebih besar daripada 90%, bermakna pelajar mendapat separuh (30 min) 60 min /
hari harian disyorkan aktiviti fizikal berstruktur (NAEYC 1998). Di samping
itu, guru-guru melaporkan bahawa mereka telah melaksanakan program aktiviti
fizikal hampir sepuluh sesi setiap perjumpaan mingguan daripada 90% masa latihan
yang ditetapkan.
8.4 Dapatan
kajian menunjukkan bahawa pelajaran akademik diajar dengan aktiviti fizikal
boleh dimasukkan dalam kelas prasekolah. Dalam kajian ini, kami mendapati
bahawa aliterasi dan penamaan gambar, kedua-duanya adalah berkaitan dengan
kemahiran literasi awal yang lebih besar dan kesedaran fonologi, telah
bertambah baik dengan ketara dalam prasekolah intervensi pada 3 bulan dan
dikekalkan pada 6 bulan berbanding dengan kumpulan kawalan.
9.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya,
hasil kajian mencadangkan bahawa pelajaran akademik diajar dengan aktiviti
fizikal meningkatkan literasi awal kanak-kanak prasekolah dan hipotesis bahawa
kanak-kanak prasekolah yang menerima pelajaran akademik diajar dengan aktiviti
fizikal akan mempunyai peningkatan yang lebih ketara dalam kemahiran literasi
awal berbanding dengan kanak-kanak prasekolah di prasekolah kawalan, di mana
aktiviti fizikal tidak digunakan semasa pelajaran literasi.
RINGKASAN ULASAN
JURNAL 2: USING PHYSICAL ACTIVITY TO TEACH ACADEMIC CONTENT: A STUDY OF THE
EFFECTS ON LITERACY IN HEAD START PRESCHOOLERS
Persoalan Kajian
|
Literatur Utama
|
Metodologi
|
Dapatan kajian
|
1. Sejauh
manakah kepentingan embangunkan tabiat aktiviti fizikal awal dalam kehidupan
kanak-kanak mempunyai kesan yang paling bermanfaat pada literasi awal mereka.
2. Sejauh
manakah penglibatan guru untuk meningkatkan tahap aktiviti fizikal
kanak-kanak dapat meningkatkan tahap penguasaan literasi awal di kalangan
kanak-kanak pra-sekolah.
|
-
i) Burchinal, 2002
-
ii)Miller dan Votruba-Drzal 2013.
-
-
|
a)Kaedah Kajian :
i)
Tinjauan
ii)
Analisis
Data
|
iii)
Aliterasi (huruf bunyi / dua min)
bertambah baik berbanding dengan garis dasar untuk 3 dan 6 bulan pada
prasekolah intervensi.
iv)
Kajian ini adalah juga telah
diterima oleh guru-guru.
v)
Aktiviti fizikal di dalam kelas
telah meningkat dalam prasekolah intervensi.
vi)
Pelajaran akademik diajar dengan
aktiviti fizikal boleh dimasukkan dalam kelas prasekolah.
|
No comments:
Post a Comment