KAI 6044 PEMBELAJARAN AWAL KANAK-KANAK
DAN PEDAGOGI BERMAIN
MODUL
PERMAINAN MEMBALING SPAN
DISEDIAKAN
OLEH
Saravanan Arumugam (M20122001515)
Janagi Muniandy
(M20122001279)
Megala Termulingam
(M20122001285)
Rathana Devi Subalenggam (M20122001291)
Sethu Kamala Ganapatty
(M2012001294)
PENSYARAH
DR NORDIN BIN MAMAT
TARIKH : 6 MAC 2014
HARI : JUMAAT
TEMA : BENTUK DAN WARNA
TAJUK : PERMAINAN MEMBALING SPAN KE DALAM
BENTUK YANG SAMA CIRI- CIRI KANAK-KANAK BERUMUR
5-6 TAHUN
Perkembangan Sosial
1.
Mula
menyedari diri sebagai seseorang individu dan sebahagian daripada
2.
masyarakat.
3.
Tahu
bagaimana menyesuaikan diri dalam keluarga dan ketika bersama kawan
.
4.
Mula
membina perhubungan positif dengan kanak-kanak lain dan orang dewasa .
5.
Boleh
bekerjasama semasa bermain ,menunggu giliran dan berkongsi mainan.
6.
Mula
mempengaruhi rakan sebaya dari segi sikap dan imej diri.
7.
Mempelajari
cara meneroka sesuatu pengalaman pembelajaran dengan meniru orang
dewasa dan kanak-kanak lain.
Perkembangan Fizikal
- Boleh naik tangga tanpa pertolongan serta dapat menukar kaki semasa menaiki tangga.
- Mereka gemar membina blok atau bongkah-bongkah menjadi menara.
- Menunjukka peningkatan guna kawal crayon dan marker semasa melukis.
- Boleh melompat melalui objek yang tinggi iaitu 5 – 6 inci dengan kedua-dua belah kaki.
- Boleh memegang crayon atau pen dengan baik.
Perkembangan Kognitif
- Rasa ingin tahu yang amat mendalam yang diikuti minat untuk mencuba perkara yang baru.
- Boleh mengenal unsur persamaan, perbezaan dan corak.
- Boleh mengetahui warna-warna yang terdapat disekelilingnya.
- Boleh membuat pengecaman dan menyenaraikan ciri-ciri.
- Boleh mengatur objek mengikut urutan.
Perkembangan Emosi
- Boleh menunjukkan perasaan kasih sayang dengan kata-kata..
- Mula menunjukkan perasaan malu .
- Mengenali perasaan sendiri dan dapat mengawal perasaan.
- Memahami perasaan orang lain dan tahu memberi respon yang betul.
- Mula mempelajari cara untuk mengawal diri (disiplin) dengan bantuan dan bimbingan orang dewasa.
MODUL PERMAINAN YANG MEMPUNYAI SEMUA ASPEK
PERKEMBANGAN
BENTUK PERMAINAN: BALING SPAN
Cara Pelaksanaan
SEBELUM BERMAIN:
1)
Pastikan
semua bahan lengkap. ( span pelbagai warna dipotong mengikut beberapa bentuk
geometri)
2)
Mengumpulkan
kanak-kanak di padang permainan/di tempat yang ingin bermain.
3)
Guru
menyusun pelajar dalam satu barisan.
4)
Bentuk-bentuk
geometri dilakarkan di atas lantai.
5)
Kesemua
span berwarna ini akan dimasukkan ke dalam baldi yang diisi air.
6)
Tetap
kiraan jarak mengikut kesesuaian ketinggian kanak -kanak.
SEMASA BERMAIN:
1)
Guru
menunjukkan cara bermain permainan
membaling span kepada kanak-kanak.
2)
Kanak-kanak
pertama yang bermain yang berada di hadapan memulakan
permainan dengan mena
1)
makan
bentuk dan warna yang diambilnya dari baldi.
2)
Kanak-kanak
akan cuba melontarkan span ke arah lukisan geometri di atas lantai
yang mempunyai bentuk yang sama.
3)
Jika span
tersebut tidak masuk ke dalam bentuk lukisan yang disasarkan maka kanak-kanak tersebut
akan diberikan peluang kedua untuk memulakukan balingan.
4)
Jika
berjaya, kanak-kanak tersebut akan diberikan peneguhan dan diminta untuk
berbaris di sebelah kanan.
5)
Setelah
kesemua kanak-kanak telah habis
melakukan lontaran maka pusingan kedua akan dijalankan. Kali ini kanak-kanak
sendiri lebih memahami cara bermain dan bermain dengan penuh yakin.
FAEDAH PERMAINAN DALAM PERKEMBANGAN
EMOSI, FIZIKAL, KOGNITIF DAN SOSIAL.
Fizikal
1.
Dapat
memperkembang motor kasar kanak-kanak dalam permainan ini
2.
Meningkatkan
kemahiran motor halus kanak-kanak.
3.
Kanak-kanak
dapat meningkatkan kemahiran mereka dengan menggunakan bahagian-bahagian
anggota badan mereka untuk bersenam sebelum permainan dimulakan.
4.
Dapat
menyihatkan badan dengan aktiviti yang dapat mengeluarkan peluh seperti
permainan baling tin.
Sosial
1.
kanak-kanak
dapat bersosial dengan rakan dari pelbagai jantina dan kaum.
2.
Memberi
peluang kepada kanak-kanak tersebut untuk menyesuaikan perlakuan dan tingkah
laku mereka dengan orang lain.
3.
Bersosial
juga membolehkan kanak-kanak memberikan pendapat mereka sendiri dengan rakan
yang lain.
4.
Permainan
ini dapat memberi kanak-kanak pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran
bersosial.
5.
Kanak-kanak belajar bagaimana mengadakan perhubungan
sosial.
6.
Kanak-kanak belajar bekerjasama dan bertolak ansur.
7.
Kanak-kanak
belajar bagaimana menyelesaikan masalah dalam kumpulan tersebut apabila berlaku
sesuatu perkara.
Emosi
1.
Kanak-kanak
dapat mengawal emosi mereka ketika bermain.
2.
Permainan
ini juga membolehkan kanak-kanak belajar berkongsi motivasi.
Kognitif
1.
Membantu kanak-kanak dalam perkembangan intelek
2.
Kanak-kanak juga belajar
memerhati situasi yang berlaku di sekelilingnya.
3. Kanak-kanak
dapat meningkatkan perkembangan bahasa.
4. Kanak-kanak
dapat mengenal bentuk, warna dan tekstur span.
5.
Kanak-kanak juga dapat mengagak jarak lontaran dengan
tepat sebelum membuat lontaran
Kesimpulan
Aktiviti bermain merupakan teknik yang mudah untuk guru
prasekolah aplikasikan kepada kanak-kanak tanpa perlu dipaksa dan diajar secara
rumit. Hal ini kerana apabila kanak-kanak bermain, mereka sebenarnya diberi
peluang menggunakan dan mengasah kreativiti sedia ada yang dimiliki untuk
menyelesaikan masalah sama ada secara individu mahu pun berkumpulan. Dalam hal
ini, pendidik perlu memainkan peranan penting dalam membina dan menggalakkan
motivasi intrinsik kanak-kanak terutamanya di prasekolah. Sebagai guru
prasekolah, mereka perlu bertindak balas terhadap keperluan setiap kanak-kanak
yang berada di dalam kelasnya. Penggunaan pendekatan belajar melalui bermain
boleh membantu meningkatkan motivasi instrinsik kanak-kanak ke peringkat yang
lebih tinggi dalam setiap perkembangannya (Rubin, Fein & Vandenburg, 1983).
No comments:
Post a Comment