Wednesday, 23 July 2014

PEMBELAJARAN AWAL KANAK-KANAK DAN PEDAGOGI BERMAIN:MODUL PERMAINAN MEMBALING SPAN




KAI 6044 PEMBELAJARAN AWAL KANAK-KANAK
DAN PEDAGOGI BERMAIN

MODUL PERMAINAN MEMBALING SPAN


DISEDIAKAN OLEH
Saravanan Arumugam (M20122001515)
Janagi Muniandy (M20122001279)
Megala Termulingam (M20122001285)
Rathana Devi Subalenggam (M20122001291)
Sethu Kamala Ganapatty (M2012001294)


PENSYARAH
DR NORDIN BIN MAMAT

TARIKH            :  6 MAC 2014
HARI                : JUMAAT
TEMA               : BENTUK DAN WARNA
TAJUK            : PERMAINAN MEMBALING SPAN KE DALAM BENTUK YANG SAMA  CIRI- CIRI KANAK-KANAK BERUMUR 5-6 TAHUN

Perkembangan Sosial
1.    Mula menyedari diri sebagai seseorang individu dan sebahagian  daripada
2.    masyarakat.    
3.    Tahu bagaimana menyesuaikan  diri dalam keluarga dan ketika bersama kawan  .
4.    Mula membina perhubungan positif dengan kanak-kanak lain dan orang dewasa .
5.    Boleh bekerjasama semasa bermain ,menunggu giliran dan berkongsi mainan.
6.    Mula mempengaruhi rakan sebaya dari segi sikap dan imej diri.
7.    Mempelajari  cara  meneroka sesuatu pengalaman pembelajaran  dengan meniru orang dewasa dan kanak-kanak lain.

Perkembangan Fizikal
  1. Boleh naik tangga tanpa pertolongan serta dapat menukar kaki semasa menaiki tangga.
  2. Mereka gemar membina blok atau bongkah-bongkah menjadi menara.
  3. Menunjukka peningkatan guna kawal crayon dan marker semasa melukis.
  4. Boleh melompat melalui objek yang tinggi iaitu 5 – 6 inci dengan kedua-dua belah kaki.
  5. Boleh memegang crayon atau pen dengan baik.
Perkembangan Kognitif
  1. Rasa ingin tahu yang amat mendalam yang diikuti minat untuk mencuba perkara yang baru.
  2. Boleh mengenal unsur persamaan, perbezaan dan corak.
  3. Boleh mengetahui warna-warna yang terdapat disekelilingnya.
  4. Boleh membuat pengecaman dan menyenaraikan ciri-ciri.
  5. Boleh mengatur objek mengikut urutan.

Perkembangan Emosi
  1. Boleh menunjukkan perasaan kasih sayang dengan kata-kata..
  2. Mula menunjukkan perasaan malu .
  3. Mengenali  perasaan sendiri dan dapat mengawal perasaan.
  4. Memahami perasaan orang lain dan tahu memberi respon  yang betul.
  5. Mula mempelajari cara untuk mengawal diri  (disiplin) dengan bantuan dan bimbingan orang dewasa.

MODUL PERMAINAN YANG MEMPUNYAI SEMUA ASPEK PERKEMBANGAN
BENTUK PERMAINAN: BALING SPAN

Cara Pelaksanaan

SEBELUM   BERMAIN:
1)      Pastikan semua bahan lengkap. ( span pelbagai warna dipotong mengikut beberapa bentuk geometri)
2)      Mengumpulkan kanak-kanak di padang permainan/di tempat yang ingin bermain.
3)      Guru menyusun pelajar dalam satu barisan.
4)      Bentuk-bentuk geometri dilakarkan di atas lantai.
5)      Kesemua span berwarna ini akan dimasukkan ke dalam baldi yang diisi air.
6)      Tetap kiraan jarak mengikut kesesuaian ketinggian kanak -kanak.

SEMASA   BERMAIN:
1)      Guru menunjukkan  cara bermain permainan membaling span kepada kanak-kanak.
2)      Kanak-kanak pertama  yang  bermain  yang  berada  di hadapan memulakan  permainan  dengan  mena
1)      makan bentuk dan warna yang diambilnya dari baldi.
2)      Kanak-kanak akan cuba melontarkan span ke  arah  lukisan geometri di atas lantai yang mempunyai  bentuk yang sama.
3)      Jika span tersebut tidak masuk ke dalam bentuk lukisan yang disasarkan maka kanak-kanak tersebut akan diberikan peluang kedua untuk memulakukan balingan.
4)      Jika berjaya, kanak-kanak tersebut akan diberikan peneguhan dan diminta untuk berbaris di sebelah kanan.
5)      Setelah kesemua kanak-kanak  telah habis melakukan lontaran maka pusingan kedua akan dijalankan. Kali ini kanak-kanak sendiri lebih memahami cara bermain dan bermain dengan penuh yakin.


FAEDAH PERMAINAN DALAM PERKEMBANGAN EMOSI, FIZIKAL, KOGNITIF DAN SOSIAL.
Fizikal
1.    Dapat memperkembang motor kasar kanak-kanak dalam permainan ini
2.    Meningkatkan kemahiran motor halus kanak-kanak.
3.    Kanak-kanak dapat meningkatkan kemahiran mereka dengan menggunakan bahagian-bahagian anggota badan mereka untuk bersenam sebelum permainan dimulakan.
4.    Dapat menyihatkan badan dengan aktiviti yang dapat mengeluarkan peluh seperti permainan baling tin.

Sosial
1.    kanak-kanak dapat bersosial dengan rakan dari pelbagai jantina dan kaum.
2.    Memberi peluang kepada kanak-kanak tersebut untuk menyesuaikan perlakuan dan tingkah laku mereka dengan orang lain.
3.    Bersosial juga membolehkan kanak-kanak memberikan pendapat mereka sendiri dengan rakan yang lain.
4.    Permainan ini dapat memberi kanak-kanak pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran bersosial.
5.    Kanak-kanak belajar bagaimana mengadakan perhubungan sosial.
6.    Kanak-kanak belajar bekerjasama dan bertolak ansur.
7.    Kanak-kanak belajar bagaimana menyelesaikan masalah dalam kumpulan tersebut apabila berlaku sesuatu perkara.

Emosi
1.    Kanak-kanak dapat mengawal emosi mereka ketika bermain.
2.    Permainan ini juga membolehkan kanak-kanak belajar berkongsi motivasi.
Kognitif
1.    Membantu kanak-kanak dalam perkembangan intelek
2.    Kanak-kanak juga belajar memerhati situasi yang berlaku di sekelilingnya.
3.    Kanak-kanak dapat meningkatkan perkembangan bahasa.
4.    Kanak-kanak dapat mengenal bentuk, warna dan tekstur span.
5.    Kanak-kanak juga dapat mengagak jarak lontaran dengan tepat sebelum membuat lontaran

Kesimpulan
            Aktiviti bermain merupakan teknik yang mudah untuk guru prasekolah aplikasikan kepada kanak-kanak tanpa perlu dipaksa dan diajar secara rumit. Hal ini kerana apabila kanak-kanak bermain, mereka sebenarnya diberi peluang menggunakan dan mengasah kreativiti sedia ada yang dimiliki untuk menyelesaikan masalah sama ada secara individu mahu pun berkumpulan. Dalam hal ini, pendidik perlu memainkan peranan penting dalam membina dan menggalakkan motivasi intrinsik kanak-kanak terutamanya di prasekolah. Sebagai guru prasekolah, mereka perlu bertindak balas terhadap keperluan setiap kanak-kanak yang berada di dalam kelasnya. Penggunaan pendekatan belajar melalui bermain boleh membantu meningkatkan motivasi instrinsik kanak-kanak ke peringkat yang lebih tinggi dalam setiap perkembangannya (Rubin, Fein & Vandenburg, 1983).










No comments:

Post a Comment