Wednesday, 2 July 2014

PEDAGOGICAL PLAY TYPES: WHAT DO THEY SUGGEST FOR LEARNING ABOUT SUSTAINABILITY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION



PEDAGOGICAL PLAY TYPES: WHAT DO THEY SUGGEST   FOR LEARNING ABOUT SUSTAINABILITY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

1.0  PENDAHULUAN
Kajian yang bertajuk “PEDAGOGICAL PLAY TYPES: WHAT DO THEY SUGGEST   FOR LEARNING ABOUT SUSTAINABILITY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION” ini telah dijalankan oleh Susan Edwards dan Amy Cutter-Mackenzie adalah untuk  meneroka hubungan antara pendidikan bermain dan pembelajaran kanak-kanak mengenai alam sekitar dan isu-isu kemampanan (sustainability). Pendidikan kemampanan semakin difahami dan perlu bagi kanak-kanak. Satu aspek penting dalam pendidikan awal kanak-kanak  ialah kemampanan dan ia dapat dicapai dengan  menyatukan asas konsep pendidikan kelestarian dengan pedagogi berasaskan bermain-sedia wujud.
Idea bahawa kanak-kanak lebih sesuai untuk meneroka persekitaran yang mereka paling berminat sebagai asas untuk belajar tentang kelestarian, sedang diuji oleh Edwards dan Cutter-Mackenzie. Mereka melihat tiga jenis permainan yang berbeza. "Open-ended play atau bermain Permainan Berakhir yang sebahagian besarnya melibatkan kanak-kanak melakukan sesuatu perkara dengan sendiri tanpa arahan atau tunjuk ajar daripada guru. “Modelled-play” atau Permainan  Bermodelkan, sebahagiannya merupakan berorientasikan guru di mana guru akan merancang aktiviti di sekitar topik serta  memberikan contoh kepada kanak-kanak tentang penyertaan mereka itu. Jenis ketiga adalah  “Purposefully Framed Play” atau Sengaja Dirangka, adalah gabungan terbuka bermain berakhir dan model.
2.0  TUJUAN KAJIAN
Karya ini mengkaji bagaimana tiga jenis pedagogi berasaskan "Open-ended play” atau bermain Permainan Berakhir,  “Modelled-play” atau Permainan  Bermodelkan dan “Purposefully Framed Play” atau Sengaja Dirangka , membantu perancangan guru  untuk pembelajaran kanak-kanak mengenai biodiversiti sebagai subset pengetahuan pendidikan kemampanan. Vygotsky menerangkan, tentang aktiviti kombinasi digunakan untuk mempertimbangkan sejauh mana setiap jenis bermain menggesa guru merancang untuk penglibatan kanak-kanak dengan konsep kepelbagaian biologi dengan cara yang paling mungkin untuk menyokong pembinaan pengetahuan.
3.0  PERSOALAN KAJIAN
3.1 Sejauh manakah pedagogi bermain mempengaruhi pembelajaran kanak-kanak pra-sekolah tentang konsep dan isu-isu alam sekitar dan kemampanan.
3.2  Sejauh manakah interaksi di antara guru dan kanak-kanak pra-sekolah semasa pedagogi berasaskan permainan dapat melahirkan suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif.
4.0 SOROTAN LITERATUR
Penyelidikan oleh Fleer (2008) mencadangkan bahawa  kanak-kanak memerlukan sokongan dewasa dan penglibatan untuk mengakses pengetahuan tertanam dalam pengalaman bermain. Jika tiada sokongan sedemikian maka berkemungkinan besar mereka akan membangunkan skrip permainan mereka sendiri yang merujuk pengalaman sehari-hari mereka sendiri di dunia dan bukannya memberi tumpuan kepada konsep pengetahuan sebenar yang berkaitan dengan aktiviti (Fleer, 2010). Penemuan ini disokong oleh penyelidikan yang lebih awal yang juga menekankan kebimbangan dengan sejauh mana kanak-kanak dapat membina pengetahuan melalui bermain terbuka tanpa tahap yang tepat penglibatan dewasa dan sokongan (Wood 2007; Pramling-Samuelsson dan Carlsson, 2008)


5.0  KEPENTINGAN KAJIAN
Penemuan mereka ini akan menyumbang kepada pengetahuan tentang bagaimana konsep kelestarian boleh diajar dalam persekitaran tadika.
6.0 METODOLOGI
Sebanyak 16 Pusat Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Melbourne (Australia), termasuk lokasi bandar dalaman, pinggir bandar metropolitan luar terlibat dalam projek tersebut. Semua sampel termasuk kanak-kanak dan guru-guru dari peringkat pra-sekolah dengan kanak-kanak berumur 4-5 tahun (n = 114). Sampel telah disifatkan oleh latar belakang campuran sosio-ekonomi dan budaya, dengan lokasi bandar dalaman mempunyai kanak-kanak dari yang lebih tinggi kepada latar belakang sosio-ekonomi pertengahan daripada yang dari tetapan pinggir bandar dan metropolitan luar. Guru-guru yang mengambil bahagian (n = 16, 3 lelaki dan 13 perempuan) semua yang layak di peringkat ijazah Sarjana Muda atau tahap yang lebih tinggi. Pengalaman mengajar antara 4-25 tahun. Enam daripada guru-guru mempunyai kepentingan yang sedia ada pengajaran kelestarian dalam pendidikan awal kanak-kanak dan empat guru yang terlibat dalam pensampelan dengan tumpuan yang jelas mengenai kemampanan dalam program dan kurikulum.
7.0 ANALISIS DATA
Perancangan untuk setiap jenis permainan telah direkodkan dalam dokumentasi perancangan dan kurikulum dan jurnal refleksi oleh setiap guru yang mengambil bahagian. Dalam kertas ini, beberapa rujukan juga dibuat kepada data temu bual di mana guru-guru menjelaskan atau diperluaskan kepada pilihan mereka daripada konsep biodiversiti dan strategi pedagogi mereka bertujuan untuk digunakan dalam berhubung dengan setiap jenis bermain.
8.0  DAPATAN
8.1  Strategi pedagogi jumlah tertinggi dicatatkan adalah berkaitan dengan permainan sengaja dirangka, kemudian bermain dimodelkan dan akhirnya bermain terbuka. Dalam permainan sengaja dirangka tiga guru tersenarai tidak strategi, tujuh orang guru yang disenaraikan 3:58 strategi dan enam guru disenaraikan 8:55 strategi. Dalam permainan dimodelkan, semua guru yang disenaraikan sekurang-kurangnya satu strategi dengan bilangan tertinggi strategi yang disenaraikan oleh seorang guru ialah lapan. Untuk bermain terbuka tiga guru tersenarai tidak strategi, sembilan guru disenaraikan 1:59 strategi dan empat orang guru  tersenarai untuk empat strategi
8.2  Keputusan mencadangkan bahawa bermain terbuka adalah jenis permainan paling kurang digunakan untuk mengenal pasti konsep kepelbagaian biologi dan strategi pedagogi bagi melibatkan kanak-kanak dengan sesuatu konsep pembelajaran. Ini diikuti dengan permainan dimodelkan yang menunjukkan beberapa rujukan kepada konsep kepelbagaian biologi dan berkaitan menyokong strategi pedagogi. Bermain sengaja dirangka adalah jenis permainan yang paling mungkin untuk meminta guru-guru untuk mengenal pasti konsep biodiversiti tertentu dan strategi pedagogi untuk melibatkan kanak-kanak dengan konsep-konsep yang dikenal pasti.
8.3  Tindakan guru untuk menyokong bersama-pembinaan ilmu yang tiga jenis bermain permainan pedagogi boleh difahami dan membolehkan guru-guru untuk menyediakan konsep sebelum bermain. Membangunkan satu pendekatan untuk pendidikan kelestarian pada awal zaman kanak-kanak itu, adalah mustahil kerana konsep dan strategi pedagogi boleh dilihat sebagai unsur-unsur konteks bahawa guru boleh memanipulasi dalam cara-cara tertentu untuk mengenali aktiviti pembiakan (yang berkenaan) dan / atau menyokong kombinasi yang aktiviti yang perlu bagi memaklumkan bermain sebagai proses tafsiran.
8.4  Satu jenis permainan tidak perlu dinilai dengan yang lain kerana guru-guru boleh memilih salah satu daripada tiga, atau gabungan dua atau tiga jenis pedagogi untuk mewujudkan peluang-peluang untuk kanak-kanak untuk mengakses konsep kemampanan dan strategi untuk melibatkan diri dengan mereka konsep. Ini boleh dari segi apa yang guru-guru bercadang untuk kanak-kanak untuk belajar sama ada dalam erti kata yang pembiakan, sebagai contoh, mungkin mewujudkan semula habitat; atau melalui lebih bermain interpretasi yang direalisasikan melalui aktiviti kombinasi, sebagai contoh, menggabungkan pengetahuan mengenai sistem makanan ke dalam permainan mereka .
9.0  KESIMPULAN
Sudah Cutter-Mackenzie dan Edwards telah mendapati bahawa kanak-kanak pra-sekolah bertindak balas lebih baik apabila terdapat sejumlah maklumat dan arahan yang diberikan dari seorang guru. Cutter-Mackenzie menerangkan, input kanak-kanak ke dalam nilai persekitaran pembelajaran mereka boleh agak bermaklumat. Kanak-kanak telah menyatakan bahawa mereka mendapat lebih banyak daripada pengalaman apabila mereka diberi pengetahuan mengenai apa yang mereka lakukan, dan mereka merasakan bahawa mereka mencapai hasil kemampanan lebih baik dari segi memahami persekitaran mereka."





RINGKASAN ULASAN JURNAL 1: PEDAGOGICAL PLAY TYPES: WHAT DO THEY SUGGEST   FOR LEARNING ABOUT SUSTAINABILITY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
            Persoalan Kajian
Literatur Utama
Metodologi
Dapatan kajian
1.Sejauh manakah pedagogi bermain mempengaruhi pembelajaran kanak-kanak pra-sekolah tentang konsep dan isu-isu alam sekitar dan kemampanan.
2.Sejauh manakah interaksi di antara guru dan kanak-kanak pra-sekolah semasa pedagogi berasaskan permainan dapat melahirkan suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif.

-       Fleer (2008)
Wood 2007;
Pramling Samuelsson Carlsson, 2008
-        
a)Kaedah Kajian :
i)         Tinjauan
ii)        Analisis Data
i)        Strategi pedagogi jumlah tertinggi dicatatkan adalah berkaitan dengan permainan sengaja dirangka
ii)       Bermain terbuka adalah jenis permainan paling kurang digunakan untuk mengenal pasti konsep kepelbagaian biologi dan strategi pedagogi bagi melibatkan kanak-kanak dengan sesuatu konsep pembelajaran.
iii)     pembinaan ilmu yang tiga jenis bermain permainan pedagogi boleh difahami dan membolehkan guru-guru untuk menyediakan konsep sebelum bermain.
iv)     Satu jenis permainan tidak perlu dinilai dengan yang lain.




 

No comments:

Post a Comment