PEDAGOGICAL PLAY TYPES: WHAT
DO THEY SUGGEST FOR LEARNING ABOUT
SUSTAINABILITY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
1.0
PENDAHULUAN
Kajian yang bertajuk “PEDAGOGICAL PLAY TYPES: WHAT DO THEY SUGGEST FOR LEARNING ABOUT SUSTAINABILITY IN EARLY
CHILDHOOD EDUCATION” ini telah dijalankan oleh Susan Edwards dan Amy Cutter-Mackenzie adalah
untuk meneroka hubungan antara pendidikan bermain
dan pembelajaran kanak-kanak mengenai alam sekitar dan isu-isu kemampanan
(sustainability). Pendidikan kemampanan semakin difahami dan perlu bagi
kanak-kanak. Satu aspek penting dalam pendidikan awal kanak-kanak ialah kemampanan dan ia dapat dicapai dengan menyatukan asas konsep pendidikan kelestarian
dengan pedagogi berasaskan bermain-sedia wujud.
Idea
bahawa kanak-kanak lebih sesuai untuk meneroka persekitaran yang mereka paling
berminat sebagai asas untuk belajar tentang kelestarian, sedang diuji oleh
Edwards dan Cutter-Mackenzie. Mereka melihat tiga jenis permainan yang berbeza.
"Open-ended play atau bermain Permainan Berakhir yang sebahagian besarnya
melibatkan kanak-kanak melakukan sesuatu perkara dengan sendiri tanpa arahan
atau tunjuk ajar daripada guru. “Modelled-play” atau Permainan Bermodelkan, sebahagiannya merupakan
berorientasikan guru di mana guru akan merancang aktiviti di sekitar topik
serta memberikan contoh kepada
kanak-kanak tentang penyertaan mereka itu. Jenis ketiga adalah “Purposefully Framed Play” atau Sengaja Dirangka,
adalah gabungan terbuka bermain berakhir dan model.
2.0 TUJUAN KAJIAN
Karya
ini mengkaji bagaimana tiga jenis pedagogi berasaskan "Open-ended play”
atau bermain Permainan Berakhir,
“Modelled-play” atau Permainan
Bermodelkan dan “Purposefully Framed Play” atau Sengaja Dirangka , membantu
perancangan guru untuk pembelajaran
kanak-kanak mengenai biodiversiti sebagai subset pengetahuan pendidikan
kemampanan. Vygotsky menerangkan, tentang aktiviti kombinasi digunakan untuk
mempertimbangkan sejauh mana setiap jenis bermain menggesa guru merancang untuk
penglibatan kanak-kanak dengan konsep kepelbagaian biologi dengan cara yang
paling mungkin untuk menyokong pembinaan pengetahuan.
3.0 PERSOALAN KAJIAN
3.1
Sejauh manakah pedagogi bermain mempengaruhi pembelajaran kanak-kanak
pra-sekolah tentang konsep dan isu-isu alam sekitar dan kemampanan.
3.2 Sejauh
manakah interaksi di antara guru dan kanak-kanak pra-sekolah semasa pedagogi
berasaskan permainan dapat melahirkan suatu proses pengajaran dan pembelajaran
yang efektif.
4.0 SOROTAN LITERATUR
Penyelidikan
oleh Fleer (2008) mencadangkan bahawa
kanak-kanak memerlukan sokongan dewasa dan penglibatan untuk mengakses
pengetahuan tertanam dalam pengalaman bermain. Jika tiada sokongan sedemikian maka
berkemungkinan besar mereka akan membangunkan skrip permainan mereka sendiri
yang merujuk pengalaman sehari-hari mereka sendiri di dunia dan bukannya
memberi tumpuan kepada konsep pengetahuan sebenar yang berkaitan dengan
aktiviti (Fleer, 2010). Penemuan ini disokong oleh penyelidikan yang lebih awal
yang juga menekankan kebimbangan dengan sejauh mana kanak-kanak dapat membina
pengetahuan melalui bermain terbuka tanpa tahap yang tepat penglibatan dewasa
dan sokongan (Wood 2007; Pramling-Samuelsson dan Carlsson, 2008)
5.0 KEPENTINGAN KAJIAN
Penemuan
mereka ini akan menyumbang kepada pengetahuan tentang bagaimana konsep
kelestarian boleh diajar dalam persekitaran tadika.
6.0 METODOLOGI
Sebanyak
16 Pusat Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Melbourne (Australia), termasuk lokasi
bandar dalaman, pinggir bandar metropolitan luar terlibat dalam projek
tersebut. Semua sampel termasuk kanak-kanak dan guru-guru dari peringkat
pra-sekolah dengan kanak-kanak berumur 4-5 tahun (n = 114). Sampel telah
disifatkan oleh latar belakang campuran sosio-ekonomi dan budaya, dengan lokasi
bandar dalaman mempunyai kanak-kanak dari yang lebih tinggi kepada latar
belakang sosio-ekonomi pertengahan daripada yang dari tetapan pinggir bandar
dan metropolitan luar. Guru-guru yang mengambil bahagian (n = 16, 3 lelaki dan
13 perempuan) semua yang layak di peringkat ijazah Sarjana Muda atau tahap yang
lebih tinggi. Pengalaman mengajar antara 4-25 tahun. Enam daripada guru-guru
mempunyai kepentingan yang sedia ada pengajaran kelestarian dalam pendidikan
awal kanak-kanak dan empat guru yang terlibat dalam pensampelan dengan tumpuan
yang jelas mengenai kemampanan dalam program dan kurikulum.
7.0 ANALISIS DATA
Perancangan
untuk setiap jenis permainan telah direkodkan dalam dokumentasi perancangan dan
kurikulum dan jurnal refleksi oleh setiap guru yang mengambil bahagian. Dalam
kertas ini, beberapa rujukan juga dibuat kepada data temu bual di mana
guru-guru menjelaskan atau diperluaskan kepada pilihan mereka daripada konsep
biodiversiti dan strategi pedagogi mereka bertujuan untuk digunakan dalam
berhubung dengan setiap jenis bermain.
8.0 DAPATAN
8.1 Strategi
pedagogi jumlah tertinggi dicatatkan adalah berkaitan dengan permainan sengaja
dirangka, kemudian bermain dimodelkan dan akhirnya bermain terbuka. Dalam
permainan sengaja dirangka tiga guru tersenarai tidak strategi, tujuh orang
guru yang disenaraikan 3:58 strategi dan enam guru disenaraikan 8:55 strategi.
Dalam permainan dimodelkan, semua guru yang disenaraikan sekurang-kurangnya
satu strategi dengan bilangan tertinggi strategi yang disenaraikan oleh seorang
guru ialah lapan. Untuk bermain terbuka tiga guru tersenarai tidak strategi,
sembilan guru disenaraikan 1:59 strategi dan empat orang guru tersenarai untuk empat strategi
8.2 Keputusan
mencadangkan bahawa bermain terbuka adalah jenis permainan paling kurang
digunakan untuk mengenal pasti konsep kepelbagaian biologi dan strategi pedagogi
bagi melibatkan kanak-kanak dengan sesuatu konsep pembelajaran. Ini diikuti
dengan permainan dimodelkan yang menunjukkan beberapa rujukan kepada konsep
kepelbagaian biologi dan berkaitan menyokong strategi pedagogi. Bermain sengaja
dirangka adalah jenis permainan yang paling mungkin untuk meminta guru-guru
untuk mengenal pasti konsep biodiversiti tertentu dan strategi pedagogi untuk
melibatkan kanak-kanak dengan konsep-konsep yang dikenal pasti.
8.3 Tindakan
guru untuk menyokong bersama-pembinaan ilmu yang tiga jenis bermain permainan
pedagogi boleh difahami dan membolehkan guru-guru untuk menyediakan konsep
sebelum bermain. Membangunkan satu pendekatan untuk pendidikan kelestarian pada
awal zaman kanak-kanak itu, adalah mustahil kerana konsep dan strategi pedagogi
boleh dilihat sebagai unsur-unsur konteks bahawa guru boleh memanipulasi dalam
cara-cara tertentu untuk mengenali aktiviti pembiakan (yang berkenaan) dan /
atau menyokong kombinasi yang aktiviti yang perlu bagi memaklumkan bermain
sebagai proses tafsiran.
8.4 Satu
jenis permainan tidak perlu dinilai dengan yang lain kerana guru-guru boleh
memilih salah satu daripada tiga, atau gabungan dua atau tiga jenis pedagogi
untuk mewujudkan peluang-peluang untuk kanak-kanak untuk mengakses konsep
kemampanan dan strategi untuk melibatkan diri dengan mereka konsep. Ini boleh
dari segi apa yang guru-guru bercadang untuk kanak-kanak untuk belajar sama ada
dalam erti kata yang pembiakan, sebagai contoh, mungkin mewujudkan semula
habitat; atau melalui lebih bermain interpretasi yang direalisasikan melalui
aktiviti kombinasi, sebagai contoh, menggabungkan pengetahuan mengenai sistem
makanan ke dalam permainan mereka .
9.0 KESIMPULAN
Sudah
Cutter-Mackenzie dan Edwards telah mendapati bahawa kanak-kanak pra-sekolah
bertindak balas lebih baik apabila terdapat sejumlah maklumat dan arahan yang
diberikan dari seorang guru. Cutter-Mackenzie menerangkan, input kanak-kanak ke
dalam nilai persekitaran pembelajaran mereka boleh agak bermaklumat. Kanak-kanak
telah menyatakan bahawa mereka mendapat lebih banyak daripada pengalaman
apabila mereka diberi pengetahuan mengenai apa yang mereka lakukan, dan mereka
merasakan bahawa mereka mencapai hasil kemampanan lebih baik dari segi memahami
persekitaran mereka."
RINGKASAN ULASAN JURNAL 1: PEDAGOGICAL PLAY TYPES: WHAT DO THEY SUGGEST FOR LEARNING ABOUT SUSTAINABILITY IN EARLY
CHILDHOOD EDUCATION
Persoalan Kajian
|
Literatur Utama
|
Metodologi
|
Dapatan kajian
|
1.Sejauh manakah
pedagogi bermain mempengaruhi pembelajaran kanak-kanak pra-sekolah tentang
konsep dan isu-isu alam sekitar dan kemampanan.
2.Sejauh manakah interaksi di antara
guru dan kanak-kanak pra-sekolah semasa pedagogi berasaskan permainan dapat
melahirkan suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif.
|
-
Fleer (2008)
Wood
2007;
Pramling
Samuelsson Carlsson, 2008
-
|
a)Kaedah Kajian :
i)
Tinjauan
ii)
Analisis Data
|
i)
Strategi pedagogi jumlah
tertinggi dicatatkan adalah berkaitan dengan permainan sengaja dirangka
ii) Bermain
terbuka adalah jenis permainan paling kurang digunakan untuk mengenal pasti
konsep kepelbagaian biologi dan strategi pedagogi bagi melibatkan kanak-kanak
dengan sesuatu konsep pembelajaran.
iii) pembinaan
ilmu yang tiga jenis bermain permainan pedagogi boleh difahami dan membolehkan
guru-guru untuk menyediakan konsep sebelum bermain.
iv) Satu
jenis permainan tidak perlu dinilai dengan yang lain.
|
No comments:
Post a Comment